کمک به یک خانواده فقیر روستائی در مکزیک با کاشت توام سبزیجات و نهال لیمو در گروباکس گرواسیس

چه میشد اگر علیرغم اینکه در محیط زندگیتان تابستانها داغ و بهار و پاییز سرد بود باز هم میتوانستید همزمان نهال درختان میوه را همراه با سبزیجات بکارید . شرکت گرواسیس در سال 2018 در یک گلخانه ساده و معمولی برای یک خانواده فقیر روستائی در ناحیه باخا کالیفرنیا کشور مکزیک این رویا را عملی ساخته است.

در این منطقه اگرچه تابستانها بسیار گرم است ولی در بهار و پاییز بخصوص در شبها هوا برای رشد گیاه بسیار سرد بوده و مناسب نیست. ولی با استفاده از گلخانه ساده و مقرون بصرفه ای که خانواده " پودستا " داشت و با بکارگیری فناوری گرواسیس و بهره برداری از " پیله گیاهی گروباکس " در حال حاضر این خانواده بدون استفاده از انرژی موفق به طولانی تر کردن فصل رشد ( زیر پوشش گلخانه ) برای گیاهان خود شده و فرصت یافته اند همزمان هم از سبزیجات کاشته شده بهره برده و هم امکان رشد مناسب و استقرار نهال های لیمو خود را علیرغم شرایط نامساعد محیطی و کمبود آب محقق نمایند. ( میزان بارندگی سالانه در این ناحیه کمتر از 100 میلیمتر است ، مشابه استانهای مرکزی و جنوب شرقی ایران ). اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگیهای " گروباکس " هستید لطفا ( اینجا ) کلیک فرمائید.

خانواده های روستائی در سرتاسر جهان به درآمد حاصل از کشاورزی متکی هستند

خانواده پودستا یکی از 800 میلیون خانوار روستائی هستند که به کمک کشاورزی ، غذا و مخارج زندگی خود را تامین میکنند ولی با توجه به شرایط اقلیمی نامساعدی که در آن بسر می برند رشد مناسب میوه  و سبزیجاتی که میکارند برای آنها بطور فزاینده دشوار تر شده بود. ارائه محصول انقلابی و زیست محیطی " پیله گیاهی گروباکس گرواسیس " برای این خانواده و هر خانواده دیگری در این سیاره آینده پر رونقی را عرضه نموده که به آنان اجازه میدهد تا محصولات خود را با صرفه جوئی 90 درصدی در مصرف اب و هزینه ها بدست آورند.

فناوری زیست محیطی گرواسیس روشی جدید برای پایان دادن به بحران غذائی است که میتواند به حل مشکل تامین غذا و مبارزه با فقر و گرسنگی کمک نماید. ( لازم ذکر است که فناوری گرواسیس " روش کاشت درخت در اراضی خشک و بیابانی و کوهستانی ( سنگلاخ ) بدون استفاده از انرژی و آبیاری از طرف دفتر غذای سازمان ملل متحد " WFP " بعنوان یکی از معدود فناوریهای ارزشمند امروز دنیا برای اجرای برنامه " حذف گرسنگی تا سال 2030 " ( Zero hungr 2030 ) در کشور کلمبیا انتخاب گردیده و در حال استفاده می باشد - برای اطلاع بیشتر از این برنامه بر روی ( لینک ) کلیک کنید ).

شرکت گرواسیس برای اثبات اثربخشی اختراع خود ، تامین مالی اجرای یک طرح کاشت همزمان نهال لیمو و سبزیجات را با بکارگیری " گروباکس " در گلخانه ای که متعلق به خانواده پودستا می باشد بعهده گرفته است. این گلخانه کاملا ساده و از نوع ارزان بوده و به هیچ سیستم تنظیم شرایط محیطی مجهز نیست. با استفاده از " گروباکس گرواسیس " آنها می توانند ضمن ایجاد باغ لیموی خود که سالها میوه خواهد داد، از سبزیجات کاشته شده نیز همزمان استفاده بنمایند.

تغذیه خانواده و کسب همزمان درآمد

برای این پروزه گیاهانی مثل خربزه ، فلفل سبز ، گوجه فرنگی و ....  با استفاده از گروباکس گرواسیس ( تجزیه پذیر ) در دو گروه ، در این گلخانه 1000 متری کاشته شد ( در یک گروه نهال لیمو همراه با سبزیجات و در گروه دیگر فقط سبزیجات ). هدف اصلی احداث باغ لیمو بود ولی بخوبی میدانیم که ثمردهی درختان 5 تا 6 سال بطول می انجامد و تامین هزینه های خانوارهای فقیر در این مدت دشوار است ، خوشبختانه بر روی درپوش گروباکس فنجانک هائی تعبیه شده که میتوان همزمان با کاشت نهال در مرکز گروباکس ، به کاشت نشائ سبزیجات نیز در آن فنجانک ها مبادرت نمود. بدیهی است که سبزیجات طی چند ماه قابل بهره برداری بوده و به کشاورزان این امکان را میدهند که ضمن تامین غذای خانواده،  مازاد محصول خود را نیز به فروش برسانند.

( البته وقتی همزمان با کاشت نهال سبزیجات هم میکاریم ، ضروری است که آب داخل گروباکس را در فواصل زمانی 7 تا 10 روزه کنترل کرده و در صورت نیاز آن را پر نماییم و حتی بسته به نیاز گیاهان در مواردی محلولهای مغذی نیز به آب داخل مخزن اضافه نماییم. ولی علیرغم همه این موارد ، با این روش در آب مصرفی 90 درصد صرفه جوئی خواهیم داشت ).

برای ملاحظه آلبوم عکسهای مربوط به فرآیند رشد گیاهان کاشته شده هر دو گروه در سه ماه گذشته لطفا روی این ( لینک ) کلیک کنید.

اطلاعات هواشناسی ناحیه Ensenada که این پروژه در ان اجرا شده را با کلیک روی این ( لینک ) ملاحظه بفرمائید.

 

" کاشت درخت تنها راه نجات "

بشر در طول دوهزار سال گذشته دو بیلیون هکتار بیابان تولید کرده است ( منبع : World Resource Institute ) در حال حاضر این منطقه که متاسفانه کشور عزیز ما ایران در قلب آن قرار دارد در بحران خشکسالی پیش رونده قرار داشته و فاقد منابع اب کافی است . پیشنهاد ما تبدیل این منطقه به زمین حاصلخیز است ، با استفاده از تکنولوژی گرواسیس ( کاشت درخت بدون استفاده از انرژی و آبیاری ).

 

تکنولوژی گرواسیس یک راه حل ارزان برای کاشت درخت در زمینهای پست و فرسوده است ، این روش تنها راه حل درختکاری بدون استفاده از انرژی و ابیاری است . این سیستم تاثیرات اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی بزرگی را برای کشورهای در حال توسعه یا توسعه یافته نوید می دهد .

در طول دهه گذشته ( از سال 2003 ) شرکت گرواسیس به توسعه تکنولوژی و پیشبرد پروژه ها در بیش از 20 کشور بیابانی دنیا پرداخته است ( آرژانتین ، بحرین ، شیلی ، چین ، دبی ، اکوادور ، اتیوپی ، فرانسه ، هند ، اردن  ، کنیا ، لیبی ، عراق ، کویت ، مکزیک ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی ، اسپانیا ، آمریکای شمالی .....) ازمایشات انجام شده با کاشت بیش از 300000 اصله از انواع درختان و درختچه های مثمر و غیر مثمر در مناطق بیابانی و کوهستانی این کشورها با درصد بقای 90 درصد ، قابلیت این تکنولوژی را برای همگان به اثبات رسانده است .

Template Design:Dima Group